מתווה "קרקע משלימה" מתעורר מחדש

מתווה "קרקע משלימה" מתעורר מחדש

מכרז חדש / ישן הכולל מרכיב של קרקע משלימה, יוצא לדרך בקריית משה ברחובות

במסגרת צונאמי הסכמי הגג שנחתמו לפני כ 4 שנים, גיבשה הרשות להתחדשות עירונית פתרון יצירתי שנקרא "קרקע משלימה" עבור אותן רשויות מקומיות צפופות, בעיקר בפריפריה אשר נהנות מיחס תמורות גבוה, אך בפועל מתקשות להתמודד עם המכפילים המאושרים להתחדשות עירונית. ברור היה, שהצפיפות העתידית המאושרת בערים כמו לוד, רחובות, ראשל"צ , אשקלון ועוד אינה ריאלית ואינה מאפשרת מתן פתרונות ראויים בכל הקשור למרחבים הציבוריים ושירותי קהילה למיניהן לאוכלוסייה שתתווסף.

על מנת שהפרויקטים יוכלו לצאת אל הפועל, הוסכם בין הרשות להתחדשות עירונית ורשות מקרקעי ישראל על הקצאות ל"קרקע המשלימה" שהיא בהגדרתה קרקע במתחם צמוד או מרוחק מהפרויקט המיועד, שאליה ניתן יהיה לנייד חלק מהזכויות. אלא שמיום חתימת הסכמי הגג ועד לתחילת 2023 שחררה רמ"י כמות קטנה מאד קרקעות לקרקע משלימה, וכתוצאה מכך חלק גדול מהפרויקטים בהתחדשות עירונית התקדמו, למרות שעברו אישור בוותמ"ל.

 

מתווה "קרקע משלימה" מתעורר מחדש
עבודות בשטח- קריית משה

בשבוע שעבר פרסמה רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) מחדש, מכרז לרכישת קרקעות ל – 710 יח"ד בשכונת קריית משה ברחובות. המכרז יאפשר פרויקטים של בינוי-פינוי-בינוי, במסגרתם היזמים יבנו פרויקטים חדשים בקרקע המשלימה אליהם יעברו תושבי קריית משה המתגוררים כעת בבניינים המיועדים להריסה. עם מעבר התושבים לדירות החדשות, יחלו היזמים לבנות את הפרויקטים החדשים על קרקעות שכונת קריית משה. בין היזמים שחתמו על הסכמים משותפים עם תושבי השכונה ויכולים להתמודד במכרז ניתן למנות בין היתר את חברת אביסרור, דימרי, בוני התיכון, אאורה והכשרת היישוב.

מתווה "קרקע משלימה" מתעורר מחדש
רחמים מלול, רה"ע רחובות

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

את החשיבות החברתית של הפרויקט מתאר גיא צור מחזיק תיק ההתחדשות העירונית חבר מועצת העיר: "מכרז חדש עם מאפיינים חברתיים זוהי הבשורה הגדולה שאנו רואים כאן. תכנית ההתחדשות העירונית בשכונת קריית משה מתקדמת צעד אחר צעד לשינוי פני השכונה".

לנוכח המחסור בקרקע משלימה קידמה הרשות להתחדשות עירונית את הגרסה המשופרת של מתווה קרקע משלימה מאפשרת המרת קרקע משלימה לכסף באמצעות הקרן להתחדשות עירונית.

מתווה "קרקע משלימה" מתעורר מחדש
עו"ד אפרת רשף
מתווה "קרקע משלימה" מתעורר מחדש
עו"ד גיא פרבמן

לדברי עו"ד אפרת רשף ועו"ד גיא פרבמן ממשרד פרבמן רשף ושות', משרד המלווה עשרות מתחמי פינוי בינוי ברחבי הארץ, הפתרון של קרקע משלימה ועל רקע הקשיים למימושה, קודמה החלופה של הקרן להתחדשות העירונית. חלופה ישימה וודאית אשר למעשה מאפשרת השלמת כדאיות כלכלית לפרויקטים של התחדשות עירונית באמצעות שיווק הקרקעות של רמי לשוק הפרטי והקצאת הכספים לקרן להתחדשות עירונית אשר תסייע לפרויקטים לא כלכליים. באמצעות הפתרון של הקרן לא משייכים קרקע לפרויקט ספציפי וניתן לקדם יותר פרויקטים במקביל ללא תלות בפרויקט אחר.

שתפו ב:

אולי יעניין אתכם גם: